Columns

De Koning van Wezel
De paardenfluisteraar

Auteur Jan Ruigrok
Datum 01/04/2011

In het begin van ieder schooljaar laat Hannah haar leerlingen iets opschrijven
- Waar ze heel erg goed in zijn;
- Wat ze leuk vinden om te doen en
- Waarvan anderen genieten als zij het uitvoeren.

Wat haar zelf betreft kwam ze dit jaar op taartbakken. Ieder jaar weer is het voor sommige leerlingen te moeilijk om ergens op te komen. Daar neemt Hannah geen genoegen mee. ‘In ieder geval ben je bescheiden, en dat is een mooie eigenschap. Maar nu moet je nog even zoeken naar iets extra’s waar je ook goed in bent. Misschien kunnen je ouders, je vrienden of anderen je helpen. En als het helemaal niet lukt, gaan we samen zoeken.’ Jolanda had er geen moeite mee: ik kan enorm goed met paarden omgaan. Mijn paard wordt helemaal rustig en vrolijk als hij mij de manage in ziet komen. En volgens mij vinden anderen dat ook wel mooi, als ze mij met mijn paard zien omgaan.

Na een week staat de lijst op Hannah’s computer. Gedurende het jaar put ze er op verschillende manieren uit. Soms wanneer een leerling zich terugtrekt, neemt ze hem apart en verleidt ze hem dat wat hij heeft opgeschreven in de praktijk te brengen. Het is een prachtmiddel tegen somberheid: je doet iets waar je plezier in hebt en dat nog veel complimenten oplevert ook. Een mooiere manier om uit de put te komen is er niet.

Ook wanneer een leerling iets doet wat niet kan, of bij ronduit wangedrag, geeft de lijst Hannah op verschillende manieren steun. Bijvoorbeeld toen bleek dat een Chantal op een vervelende manier door Jolanda gepest was. Hannah kon niet anders dan Jolanda straffen. Het wangedrag liet geen andere keus. Daarna volgde een gesprek waarin Jolanda zich realiseerde dat zij een flinke aanslag had gepleegd op de sfeer in de klas en dat iedereen de dupe van haar pesterijen was. ‘Is er nou overeenkomst in de manier waarop je omgaat met paarden en met mensen?’, vroeg Hannah aan het eind van het gesprek. Na een kwartier had Jolanda de vraag beantwoord.
‘Weet je wat’’, zei Hannah, ‘jij weet hier zoveel van. Wat dacht jij ervan om met een aantal meiden uit de klas naar de manage te gaan waar jij hen een les geeft over communicatie met paarden. En dan vragen we zeker Chantal en haar vriendinnen.‘ Jolanda zei zo snel ja dat Hannah niets hoefde uit te leggen.

Voor meer De Koning van Wezel columns ga naar: Publicaties > Columns

 

« terug

!mpuls Leeuwarden, een herstelgericht school Artikelen Arie van Erp, KPC Groep
!mpuls Leeuwarden, een herstelgericht school Artikelen Arie van Erp, KPC Groep